Paragrafen

Paragraaf Lokale heffingen

Algemeen

Uitgangspunten voor belastingen zijn:

  • Belastingtarieven worden met niet meer dan het inflatiepercentage verhoogd;
  • Belastingtarieven waar individuele producten en diensten tegenover staan zijn niet hoger dan kostendekkend.

Het College kiest voor de invoering van (een vorm van) toeristenbelasting in 2026 en gaan in gesprek over wat de toegevoegde waarde en impact hiervan is voor de branche. Wij zien kansen om de opbrengst van deze belasting in te zetten ten gunste van de branche, zoals de (mede) financiering van de marketing en ondersteuning van recreatieondernemers, met zo min mogelijk administratieve lasten.

Onroerendezaakbelasting

De begroting van de onroerendezaakbelasting (OZB) gaat niet uit van een tarief, maar van een opbrengst. De uitwerking van de begrote opbrengst in een tarief volgt bij de jaarlijkse vaststelling van de belastingverordeningen en tarieven. De gedachte hierachter is dat de totale OZB-opbrengst niet mag veranderen als gevolg van waardefluctuaties op de onroerendgoedmarkt (WOZ-waarde).
Algemeen uitgangspunt is een jaarlijkse indexering van de OZB-opbrengst met het inflatiepercentage (voor 2023; 2,5%). Daarnaast leidt een uitbreiding van het WOZ-areaal (omvang van de voorraad WOZ-objecten) tot een evenredige uitbreiding van de OZB-opbrengst.

Roerende zaakbelasting

Wettelijk is bepaald dat de tarieven van de roerende zaakbelasting (RZB) gelijk moeten zijn aan die van de OZB. Voor de RZB tarieven geldt dan ook hetzelfde als voor de OZB tarieven.

Rioolheffing

Conform het algemene uitgangspunt stijgt de rioolheffing verhoogd met de inflatie (2,5%).

Afvalstoffenheffing

In de begroting 2023 is op de milieustraat een medewerker extra gepland, mocht onverhoopt de maatregelen met betrekking toe Covid-19 weer actueel worden. Deze extra capaciteit is voorgaande Covid-19 periode ook ingezet om de dienstverlening op de milieustraat veilig en efficiënt te laten verlopen. In de voorgaande periode kregen wij vanuit het Rijk hier compensatie voor. Deze compensatie is stopgezet toen alle maatregelen in het voorjaar 2022 zijn afgebouwd. Mocht er in het najaar 2022 en het voorjaar 2023 geen maatregelen noodzakelijk zijn, dan ramen wij deze capaciteit in de voorjaarsnota 2023 weer af.

In de tussentijd zal de kostendekkenheid van de afvalstoffenheffing 99% zijn. Wij vinden, gezien de grote mate van onzekerheid, niet noodzakelijk om de afvalstoffenheffing hiervoor te verhogen tot 100% (circa 7 euro per aansluiting).

Forensenbelasting

Conform het algemene uitgangspunt stijgt de forensenbelasting in 2023 met het inflatiepercentage (2,5%).

Leges

Algemeen uitgangspunt bij de leges is de jaarlijkse indexering met het inflatiepercentage (2,5%). Uitzonderingen hierop zijn leges die gebonden zijn aan wettelijke tarieven en leges waarvoor uitdrukkelijk voor een ander beleid is gekozen.

De lasten van het product Ambulante handel, omvatten meer dan de kosten die direct verband houden met de organisatie en instandhouding van de weekmarkten en standplaatsen. Een deel van de inzet aan uren is beleidsmatig van aard en betreft ook de bevordering van de lokale economie. Gelet op de hoogte van de tarieven in de regio is volledige kostendekkendheid voor dit product geen uitgangspunt.

Verder continueren we voor de omgevingsvergunningen (bouw) het egalisatiebeleid waarin we de invloed van fluctuaties van kosten en opbrengsten op de tarieven enigszins proberen te matigen. Dit doen we door stortingen in en onttrekkingen aan de egalisatiereserve omgevingsvergunningen.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2022 09:55:42 met de export van 11/14/2022 09:50:16