Asfaltwegen 698.000 m2
Klinkerwegen 874.000 m2
Cementbeton 8.500 m2
Half verharding 5.800 m2
Bermen (incl. bloemrijk in de wijk) 1.000.000 m2
Hondenbeleid
Bebording/palen 210 stuks
Straatmeubilair
Prullenbakken 374 stuks
Banken 296 stuks
Picknicktafels 65 stuks
Hekwerken 14 kilometer
Verkeer
Verkeersborden 4.100 stuks
Straatnaamborden 1.020 stuks
Bewegwijzering 545 stuks
Snelheidsdisplays 23 stuks
Verkeerstellers 3 stuks
Elektrische oplaadpalen (geen eigendom) 77 stuks (waarvan 54 Allego en 23 PARKnCHARGE)
Gewenst kwaliteitsniveau
Het beheerplan is erop gericht de staat van wegen op het vastgestelde onderhoudsniveau te houden. Dit is kwaliteitsniveau ‘heel en veilig’, vergelijkbaar met beeldkwaliteit B volgens de CROW richtlijnen. Bij winkelcentra en ouderencentra kwaliteitsniveau ‘goed’, vergelijkbaar met beeldkwaliteit A. De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid en duurzame instandhouding.
Voor onkruidbestrijding op verharding zorgen we voor een adequate, functionele aanpak, waarbij onkruid cyclisch wordt bestreden van de verharding met heet water. Ook dit draagt bij aan een duurzame instandhouding van het wegareaal.
De bermen maken onderdeel uit van de weg en kennen eveneens een onderhoudsregime. Het onderhoud van de bermen is gericht op de veiligheid van de weggebruikers. Daarnaast is het maaien van de bermen gericht, naast de veiligheid, op het vergroten van de biodiversiteit door het maaisel af te ruimen. Hierdoor ‘verschraalt’ de bodem waardoor bloemen en kruiden beter kunnen groeien en bloeien.
Maatschappelijke doelstellingen
Een kwalitatief goede infrastructuur draagt bij aan het welzijn, mobiliteit en de veiligheid van inwoners. Een functionele en goed onderhouden infrastructuur is van groot economisch belang en draagt er toe bij dat de gemeente Nieuwkoop een aantrekkelijke plaats is om in te wonen, te werken en te recreëren.
Doordat wegen het grootste deel van de openbare ruimte beslaan hebben deze een grote impact op het leefklimaat van aanwonenden. Er is diverse wetgeving met als doel het ontstaan van bovenmatige overlast of schade door geluid en trillingen te voorkomen. Ook is wettelijk geregeld dat weggebruikers de verharding veilig moeten kunnen gebruiken, zonder dat deze ongelukken of schades veroorzaakt. Wij passen deze wetgeving op juiste wijze toe en gaan zo op verantwoorde wijze om met het leefklimaat van onze inwoners. Bloemrijke bermen dragen bij een biodiverse beleving van het wegareaal.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Het vastgestelde kwaliteitsniveau in het Beheerplan wegen 2021 - 2025 sluit aan op de maatschappelijke doelstelling. Met de vaststelling van dit beheerplan is ook het budget dat jaarlijks nodig is om de wegen op het vastgestelde niveau te onderhouden geactualiseerd. In de doorrekening van dit budget is extra rekening gehouden met beleidsuitgangspunten voor kwaliteit, geluidshinder en trillinghinder.
Beheer- en beleidsplan Wegen
Het beheer- en beleidsplan wegen 2021 - 2025 is op 3 juni 2021 vastgesteld. Bij het opstellen van dit beheerplan is invulling gegeven aan het levenscyclus beheer en is de projectplanning ingestoken op het borgen van integraliteit tussen de beheerdisciplines. Ook is invulling geven aan het verhelpen van de knelpunten die uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) naar voren kwamen. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:
- De wegen worden beheerd op kwaliteitsniveau;
A: voor winkelgebieden en locaties met voorzieningen voor ouderen.
B: voor alle overige wegen.
- Voor de beheerstrategie is er invulling gegeven het levenscyclus beheer. Hierin is bepaald waar in de levenscyclus alle verhardingen zicht bevinden en het toekomstig onderhoud geprojecteerd voor de komende 25 jaar. Hiermee wordt het uit te voeren onderhoud geoptimaliseerd en de voorziening verantwoord.
- groot onderhoud en reconstructies worden zoveel mogelijk wijkgericht en integraal gepland. Dit levert kansen op voor verschillende beheerdisciplines om elkaar te versterken in maatschappelijke uitdagingen als klimaatadaptatie en duurzaamheid. Ook is de uitvoeringsplanning van het beheerplan integraal afgestemd met de waterschappen en woningbouwvereniging.
- Door de integrale afstemming tussen wegen en verkeer wordt de slagkracht vergroot van de aanpak van verkeersonveilige situaties. Daarnaast wordt het beleid doorgezet om de essentiële herkenbaarheidskenmerken van de snelheidsregiems te borgen binnen ons wegareaal. De hoeveelheid grijze wegen waarvan niet geheel duidelijk is welk snelheidsregiem van toepassing is worden hiermee verminderd.
- Er wordt invulling gegeven aan duurzaamheid door op de projecten maatwerk te leveren op het gebied van klimaatadaptatie en circulariteit. In het beheerplan is budget opgenomen voor onderzoeken om dit maatwerk te kunnen leveren. Vanuit het handboek openbare ruimte wordt aangestuurd op toepassing van duurzame materialen.
- Door alle ontwerpen van het groot onderhoud en de reconstructies te toetsen op toegankelijkheid, wordt dit onderwerp beter geborgd binnen de projecten.
- In overleg met de omgevingsdienst is besloten het deel van de Geerweg gelegen tussen de Paradijsweg en de gemeentegrens en het deel van de A.H. Kooistrastraat gelegen tussen de Kerkstraat en de Viergang te voorzien van geluidsreducerend asfalt. Hiermee is invulling gegeven aan het restant van de locaties die bij eerste inventarisatie naar voren kwamen vanuit de bronaanpak.
De uitgangspunten voor de bermen zijn opgenomen in het Beleids- en beheerplan Openbaar Groen
2021 - 2025.
Wat gaan we er voor doen
In het beheerplan wegen 2021-2025 is een uitvoeringsparagraaf opgenomen. Hierin staat een overzicht van de projecten welke binnen de betreffende planperiode worden uitgevoerd.
De projecten in de planperiode 2026-2030 worden in 2025 vastgesteld in het beheer en beleidsplan wegen voor de betreffende periode.
Onderstaand een overzicht van de op het moment actuele projecten. Er wordt onderscheid gemaakt in de voorbereiding en de uitvoering van projecten. Vaak vindt dit niet plaats in hetzelfde begrotingsjaar.
Vanuit het vorige beheerplan is de uitvoering van de onderstaande projecten afgerond in 2022.
- Reconstructie Langeraarseweg van dorpscentrum tot Vivero
- Reconstructie Venenbuurt
- Groot onderhoud van de Gerberastraat
De onderstaande groot, en planmatig kleinonderhoud projecten zijn in 2022 of lopen door naar 2023 afgerond:
- Groot onderhoud asfaltwegen Korteraar (in voorbereiding)
- Groot onderhoud Oostkanaalkade (gereed 2022)
- Dijkverzwaring Hoekse Aarkade en Schilkkade (in voorbereiding)
- Dijkverzwaring Westveense kade (gereed 2022)
- Deelreparatie rijbaan Harsweg (gereed 2022)
- Planmatig klein onderhoud aan het Grutto en Akkermuntpad (gereed 2022)
- Planmatig klein onderhoud aan Wandelpad de rietlanden (gereed 2022)
- Onderhoud Rotonde Achterweg Nieuwkoop (gereed 2022)
- Klein onderhoud Langeraar Zuid-Oost (50% gereed in 2022)
- Levensduur verlengende maatregelen T.W. Emmerikstraat (in voorbereiding)
- Levensduur verlengende maatregelen tussen Kolfbaan en Kennedylaan (gereed)
- Planmatig klein onderhoud diverse straten Nieuwveen (in voorbereiding)
- Levensduur verlengende maatregelen Hogedijk ten noorden van de W.P. Speelmanweg (in voorbereiding)
- Levensduur verlengende maatregelen Roggeveldweg, Clantsstraat en Blankenpad (in voorbereiding)
- Pad door de Noordse Buurtpolder (in voorbereiding)
- Levensduur verlengende maatregelen Zevenhovenseweg (50% gereed in 2022)
- Levensduur verlengende maatregelen Oude Kerkpad (gereed 2022)
- Achttienkavelseweg (in voorbereiding)
- Groot onderhoud Stationsweg (in voorbereiding)
Van de onderstaande groot onderhoud projecten is de voorbereiding gestart, maar loopt de uitvoering over naar 2023
- Groot onderhoud Geerweg: Hierbij is het van belang dat de baggerwerkzaamheden aan de Langeraarse plassen, en de wegwerkzaamheden elkaar niet uitsluiten. Daarom is in samenwerking met hoogheemraadschap van Rijnland, hun aannemer en ons gezocht naar een moment om de werkzaamheden aan de Geerweg uit te kunnen voeren. Dit moment is gevonden direct na de bouwvakantie 2023
- Groot onderhoud Hazeweg: Dit bestaat uit een deel werkzaamheden voor het GVVP, asfalt onderhoud en groot onderhoud aan de elementenverharding. De werkzaamheden vanuit het GVVP en het asfalt zijn in 2022 afgerond. De werkzaamheden aan de elementenverharding lopen over naar 2023
De onderstaande reconstructie zijn in 2022 afgerond:
- Reconstructie Vogelenbuurt
- Reconstructie restant Vijverhofpad
- Dijkverzwaring Hogedijk Noord
- Noordeinde Zuid
De onderstaande reconstructies zijn in 2022 opgestart, maar lopen over in 2023:
- Uiterbuurtweg
- Restant Noorden. Hiervan loopt de uitvoering over het jaar heen naar 2023.
- Dijkverzwaring traject Dorpsstraat Zevenhoven tot Uiterbuurtweg. De samenhang van belangen en disciplines in samenwerking met Rijnland blijkt meer complex dan van te voren is ingeschat. De voorbereiding kost hierdoor meer tijd. Het werk wordt in 2022 aanbesteed, maar het zwaartepunt van de uitvoering valt in 2023.
- Kousweg Molenweg. De uitvoering van dit werk loopt over in 2023.
Financiële ontwikkeling
Algemene opmerking: De opbrengsten uit vergunningen en/of instemmingsbesluiten vanuit het kabels en leidingen worden bij het afsluiten van de jaarrekening naar de voorziening Wegen geboekt ter compensatie van de gemaakte onderhoudskosten. De voorziening Wegen is momenteel hoog. In 2023 herijken we het beheerplan met de stand van de voorziening.
Wat kost het?
Bedragen in € 1.000
Wegen | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|
Regulier onderhoud | 324 | 362 | 354 | 826 |
Groot Onderhoud/rehabilitaties | 193 | 169 | 252 | 1.031 |
Rehabilitaties en vervangingsinvesteringen | 6.255 | 3.169 | 2.207 | 1.800 |
Kapitaallasten | 272 | 371 | 421 | 421 |
Voorziening toereikend: ja